Het starten van een onderneming is voor velen de eerste stap in de richting van totale onafhankelijkheid. Na jaren van werken voor een baas en het opvolgen van orders die in uw ogen kant noch wal raken, mag u het nu allemaal zelf bepalen. Deze nieuwe situatie is interessant maar heeft helaas niet alleen maar positieve kanten. Want bij nieuwe opdrachten, komt onderzoek kijken.

 

Eén van de hoofdbrekens voor het overgrote deel van de startende ondernemers is marketing. Want het is immers niet zeker dat klanten de deur bij u plat lopen. U moet ze eerst vertellen waarom ze juist bij u langs moeten komen en daarna waar ze u kunnen vinden. Dit is vanzelfsprekend een proces van vallen en opstaan. Het duurt namelijk wel even voordat een nieuw merk door de markt wordt geaccepteerd. Net als bedrijven als Blokker, Suit Supply en Jumbo zult u bij het begin moeten beginnen en een naam opbouwen.

 

Dat dit niet zonder slag of stoot gaat blijkt wel uit het grote aantal ondernemers dat failliet gaat, stopt of de onderneming part time voortzet. Nu hoeft dat natuurlijk niet altijd een probleem te zijn. Als het ondernemerschap niet voor u is weggelegd, wie zegt dan dat u koste wat kost hiermee verder moet gaan. En wanneer u ineens een interessante en goedbetaalde baan aangeboden krijgt die exact bij uw kennis en ervaring past dan is het ook een beetje vreemd als u deze afwijst.

 

 

Schaarste

Het zoeken van nieuwe klanten staat in het begin van iedere onderneming centraal. Veel starters verkiezen het adagium, 'het maakt niet uit welke klant' boven het werken met ideale klanten. Men heeft het idee dat klantenwerving lastig is en dat ooit op een dag alles anders zal zijn.

 

Men realiseert zich vaak niet dat de positionering die vanaf het allereerste begin gedaan wordt een blijvend effect heeft en dat men meer van dit soort klanten aan zal trekken.

 

Daarom is het zo belangrijk om direct te bepalen wie nu die ideale klant voor u is. Wanneer u weet wat u zoekt kunt u daarmee direct alle vervelende klanten uitschakelen en zorgen dat u krijgt wat u wilt.

 

Schaarste denken is niet alleen funest voor de groei van uw onderneming, het zorgt er vook nog eens voor dat u veroordeelt bent tot het werken voor alle klanten in de markt. Zoals u zelf als consument weleens ervaart is de ene leverancier anders dan de andere leverancier en is het daarmee volstrekt onnatuurlijk te verwachten dat iedereen zaken met u zal willen doen.