Succesvol ondernemen

Succesvol ondernemen is meer dan alleen het uitspreken van een visie. Er moeten doelen worden gedefiniƫerd aan de hand van de visie en vervolgens moet er actie worden ondernomen om de doelen na te streven. Er zijn daarnaast zeven eigenschappen die een ondernemer moet hebben om succesvol te zijn.

 

1. Optimisme

De ondernemer moet een positieve vooruitziende blik hebben en weten hoe hij of zij hindernissen uit de weg kan gaan. De assertiviteit van de ondernemer is afhankelijk van de kennis die de ondernemer heeft over het omgaan met een lastige situatie.

 

 

2. Creativiteit

Creativiteit betekent "outside the box" denken. Dit betekent dat buiten het denkkader moet worden gedacht. Men kan bijvoorbeeld creatief denken of brainstormen.

 

 

3. Stabiliteit

De ondernemer moet sterk in de schoenen staan en een stabiel leven. Dit geldt op het fysieke, mentale, sociale en emotionele vlak. Natuurlijk heeft iedereen zijn bagage en gebeuren er in het leven van iedereen weleens minder prettige dingen, maar een leider moet met deze situaties om kunnen gaan.

 

 

4. Charismatisch

De succesvolle ondernemer is charismatisch. Charisma uit zich in de aantrekkingskracht die een persoon heeft op andere mensen. Iemand die charismatisch is kan op een magische, intrigerende wijze uiten wat zijn of haar ideeën zijn. Wie zegt dat een charmante ondernemer minder goed is dan een intelligente ondernemer?

 

 

5. Durft risico's te nemen

De ondernemer moet risico's durven nemen. Iemand die geen risico's durft te nemen zal te angstig zijn om beslissingen te nemen. Wanneer een kans zich aandient is de succesvolle ondernemer niet bang om daarop in te spelen. Ook al heeft dat risico's.

 

 

6. Energiek

De succesvolle ondernemer doet er alles aan om zijn of haar doelen te bereiken. De passie voor zijn of haar dromen moet altijd de drijfveer blijven. De succesvolle ondernemer werkt keihard om zijn of haar doelen te bereiken.

 

 

7. Tijdgebonden

De succesvolle ondernemer werkt in zekere zin tijdgebonden. Stel SMART doelen en onderneem actie.

 

De ondernemer moet tevens altijd nadenken over innovatie. Door te kijken naar het verleden kunnen beslissingen over de toekomst, en dus over innovatieve plannen worden genomen.