Maak een goede marktanalyse voordat je een bedrijf start

In deze economisch slechte tijden is het starten van een eigen bedrijf nog altijd populair. Diverse mensen die solliciteren horen vaak hetzelfde negatieve antwoord. In deze markt waar de vraag beperkt is en het aanbod enorm is het moeilijk om een passende baan op niveau te vinden. Bedrijven zetten medewerkers liever op straat dan dat ze nieuwe mensen aannemen. Vele werkzoekenden nemen dan ook genoegen met een baan onder hun niveau. Doordat de banen niet voor het oprapen liggen onderzoeken veel werkzoekenden de optie voor het starten van een eigen bedrijf.

De drempel van het starten van een eigen bedrijf is relatief laag. Doordat de drempel laag is zijn er veel mensen die een bedrijf starten voordat ze hier echt over hebben nagedacht. Zo is het schrijven van een goed ondernemingsplan essentieel. In een ondernemingsplan maak je onder andere een marktanalyse en stel je doelen op die je in een bepaalde tijdsperiode wilt behalen. Ook breng je goed in kaart wat je verwacht dat de omzet is na een bepaalde periode.

 

Vooral een analyse van de markt is erg belangrijk. Vele bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond, maar worden net zo snel weer gesloten omdat de markt niet goed is bekeken. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je product en/of dienst prijstechnisch de concurrentie goed aan kan. Daarnaast is het van belang om te kijken naar het onderscheidende factor van het te starten bedrijf. Waarom zouden klanten bij dit bedrijf aankloppen en wat bindt de klanten aan dit bedrijf. Deze vragen en nog vele andere vragen zou je jezelf eens moeten stellen voordat je rit naar de Kamer van Koophandel maakt om het bedrijf te beginnen.

 

Een goede voorbereiding is het halve werk en dat geldt ook zeker voor een eigen bedrijf. Belangrijk is het ook om na de start om de zoveel tijd alles eens te evalueren. Lig je op schema om de doelstellingen te halen en ziet de toekomst er rooskleurig uit. De kamer van koophandel heeft ook diverse informatiedagen waar starters terecht kunnen met al hun vragen. Een voorbereiding van enkele maanden is zeker aan te raden om een bedrijf te laten slagen.

 

 

De markt staat niet stil

De markt is voortdurend in beweging en daarom is het ook van belang dat na de start van het bedrijf de markt goed in de gaten gehouden wordt zodat je daar waar mogelijk hier direct op kunt inspelen. De concurrentie zit ook niet stil en daarom is het van belang om altijd vernieuwend te blijven. Houd je kennis op pijl door artikelen op het internet te lezen, bijeenkomsten bij te wonen en vakliteratuur te kopen. Succes komt niet zomaar vanzelf aanwaaien, hier moet je continu achteraan zitten.