Direct response marketing: een volumeknop binnen een marketingstrategie

Bij direct response marketing worden doelgroep direct aangesproken en wordt deze doelgroep tegelijkertijd uitgenodigd zijn contactgegevens achter te laten zodat de marketeer direct contact kan opnemen.

Direct response marketing is een techniek die (helaas) niet op school wordt geleerd. Het is ook niet iets wat iedere startende en zelfstandig ondernemer zichzelf eigen maakt. Eigenlijk is dit zonde want het zorgt er voor dat de marketinginspanningen niet altijd het gewenste resultaat behalen.

 

 

De volumeknop binnen marketing

Direct response marketing kan vergeleken worden met de volumeknop van een radio. Wanneer u meer wilt, draait u de volumeknop harder. Wilt u minder, dan draait u de volumeknop zachter of zet het volume zelfs geheel uit.

 

Het kernwoord binnen direct response marketing is voorspelbaarheid. Met een juiste direct response campagne zet u een voorspelbaar marketingplan op. Met nauwkeurige precisie kan worden berekend hoeveel consumenten zullen reageren op uw campagne. En dan hebben we het natuurlijk niet over de 0,5 tot 2% response rates die direct mail normaliter oplevert.

 

 

Meer informatie over direct response marketing

Helaas is de Nederlandse markt nog niet door het principe direct response marketing veroverd. En dat is jammer. Want veel marketingbudgetten worden hierdoor verkwist en veel campagnes behalen bij lange na niet het resultaat dat de ondernemer wenst met zijn (of haar) campagne. Internationaal gezien is Dan Kennedy, de guru op het gebied van marketingtechnieken die een directe actie van de doelgroep vragen.

 

 

Het verschil tussen direct response marketing en reguliere marketing

Reguliere marketing is over het algemeen gericht op een veelzijdigheid aan promotie mogelijkheden. Van branding, tot naamsbekendheid en van vindbaarheid tot zichtbaarheid. Allen zijn strategieën die voortvloeien uit een standaard marketingcampagne. Het is echter in de huidige economische tijden niet altijd voldoende om de klanten over de streep te trekken en zaken met u te laten doen.

 

Direct response marketing daarentegen richt zich op direct resultaat. Meetbaar resultaat. De juiste klanten mogen reageren. Anderen niet. "Timewasters" die er in grote getale zijn worden door een effectief gebruik van direct response marketing zo ver mogelijk buiten de deur gehouden. Dit maakt deze marketingtechniek niet alleen interessant, maar vooral ook efficiënt en succesvol. Meer weten? Bekijk de website van Dan Kennedy Products!